به گزارش مشرق، محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید(اصلاحطلبان) مجلس عصر امروز (شنبه 13 آذرماه) در مناظره جنبش دانشجویی نگاه به آینده با عباس سلیمینمین فعال سیاسی اصولگرا که در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، مهمترین ویژگی گفتمان 16 آذر را مقابله با استعمار دانست و اظهار کرد: ماهیت 16 آذر یک ماهیت دانشجویی است و در مقطعی شکل گرفت که جریان روشنفکری جریان تازهکار بود و تحت تاثیر جریانات دنیای غرب قرار داشت.
وی افزود: در مقطعی که جریان ضدچپ از غرب به ایران میرسید این جریان تبدیل میشد به جریان ضدغرب و خودش در ایران تبدیل به یک جریان چپ میشد. در 16 آذر هم ماهیت ضداستعماری وجه بیرونی و ماهیت ضداستبدادی وجه درونی جنبش دانشجویی است و ایرانی بودن، شیعه بودن و جوان بودن جنبش دانشجویی از آن یک عنصر آزادیخواه ساخته بود.
عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا جنبش دانشجویی بعد از سال 32 باز هم توانمندبوده است گفت: بیشک جنبش دانشجویی سرآغاز حرکت اعتراضی در دانشگاه بوده و ماهیت دانشگاه در ایران را شکل داده است. قبل از سال 32 مسئله این بود که دانشگاه چگونه کارکرد خود را در جامعه پیدا میکند اما بعد از سال 32 دانشگاه کارکرد ملی - بومی پیدا کرد و به صدای مردم شبیه شد.
وکیلی با بیان اینکه در سال 57 یکی از تجلیهای جنبش دانشجویی پدیدار شد، اظهار کرد: جنبش دانشجویی بعد از پیوند دانشگاهها با حسینیه ارشاد و مسجد هدایت دارای ابعاد اجتماعی هم شد و هم مباحث دانشجویی بین مردم ورود پیدا کرد و هم مطالب و مباحث مردم در تشکلهای دانشجویی راه یافت.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی عملکرد درخشانی داشته است، اظهار کرد: جنبش دانشجویی در دفاع مقدس یک ماهیت مردمی به خود گرفت و جهاد دانشگاهی و مهندسی رزمی جنگ از دل آن بیرون آمد و فضای دانشگاهها رنگ ایثار به خود گرفت. دهه 60 دهه پرفروغی در تاریخ فعالیتهای دانشجویی است.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از جنگ جریان دانشجویی با قبل تفاوتهایی پیدا میکند، تصریح کرد: در 16 آذر سال 1332 جریان دانشجویی از جریان روشنفکری به مراتب جلوتر بود و در سال 57 جریان دانشجویی همراه مردم و همراه رهبران مذهبی است، اما بعد از دهه 70 علیرغم اینکه جنبش دانشجویی همان شور و شوق گذشته را دارد به دلیل پیروی از جریانات سیاسی دیگر حالت پیشرو بودن را ندارد و نقش کاتالیزور را برای «احزاب ناقصالخلقه» ایفا میکند و در این راه هزینههای سنگینی را متحمل میشود.
وکیلی با بیان اینکه جریاناتی که در دهه 70 قدرت را در دست داشتند از مصونیت برخوردار بودند، اظهار کرد: در این دوره جنبش دانشجویی هزینه اقدامات جریانات سیاسی را پرداخت میکرد و به همین دلیل در دهه 80 کاملا وازده شد و بسیار بیانگیزه گشت و جامعه هم تحت تاثیر آن قرار گرفت.
وی با بیان اینکه هدف غربیها از تأسیس دانشگاه در ایران سکولاریزهکردن جامعه بود، گفت: برخلاف این نظریه دانشگاه در ایران از ابتدا ماهیت ملی به خود گرفت و به همین دلیل مورد اقبال و احترام جامعه بود.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دهههای 40 و 50 جنبش دانشجویی همواره نقش پیشرو را داشت و در مقطع پیدایش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم نقش بسیار موثری ایفا کرد، گفت: پس از دهه 70 جنبش دانشجویی به دلیل استفاده ابزاری جریانات سیاسی دیگر آن کار گذشته را از دست داد.
وکیلی افزود: دوران دوم خرداد سال 76، مبداء پرداخت هزینههای سنگین از سوی جنبش دانشجویی است و بعد از آن به دلیل آنکه جریان دانشجویی در کشور از منظر قدرت مطالبهگریکرد آسیب دید و هزینه جریانات سیاسی وقت را پرداخت کرد.
وی با بیان اینکه اگر فضای عدالتخواهی در بین دانشجویان فعال بود شاهد فسادهای مالی میلیاردی نبودیم تصریح کرد: سکوت جنبش دانشجویی در دهه 80 مقدمه شکلگیری این معضلات است.
عضو فراکسیون امید مجلس عدالتخواهی و آزادیخواهی را عناصر گفتمان اصلاحطلبی دانست واظهار کرد: جنبش دانشجویی عناصر گفتمان اصلاحطلبی را دارد و از ابتدا یک جنبش اصلاحطلبانه و بیارتباط با اصولگرایان بوده است.
وکیلی با اشاره به اقدامات جنبش دانشجویی در تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 گفت: کسانی که این اقدام را تنها به یک اقدام دانشجویی محدود دانسته و بدون دخالت احزاب سیاسی صورتگرفته پس چرا آن را به انداره انقلاب بالا میبرند؟رهبران جنبش دانشجویی در تسخیر لانه جاسوسی اکثرا در گذر زمان پشیمان شدهاند. این نگاه که 13 آبان 85 را تنها منحصر به دانشجویان بدانیم همانقدر ابزاری است که نگاه دوم خرداد به جنبش دانشجویی ابزاری است و باید دانست که جنبش دانشجویی قربانی جریان دوم خرداد 76 شد زیرا پیش از آن جریان دانشجویی یک جریان پیشرو بود و بعد از آن به دلیل سهیم شدن در قدرت دیگر کارکرد دانشجویی خود را از دست داد.
وی ادامه داد: جنبش دانشجویی در دهه 70 آنقدر هزینه بالایی را برای احزاب سیاسی پرداخت کرد که در دهه 80 با مسئله بدلسازیهای کاذب در محیط دانشجویی مواجه شد. جریاناتی که میخواستند جای جریان اصیل دانشجویی را بگیرند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دهه 80 تاکنون جنبش دانشجویی به کما رفته است، اظهار کرد: حتی در چهار ساله دولت آقای روحانی هم یخ جنبش دانشجویی آب نشد و ما فریاد دانشگاه را در مقابل فسادها نمیبینیم.
وکیلی در تبیین ماهیت ضداستکباری جنبش دانشجویی گفت: ماهیت جنبش دانشجویی ضداستکباری و ضداستبدادی است اما امروز این موضوع گفتمان قالب دانشگاهها نیست و امروز دیگر اثری از عتدالتخواهی در جنبش دانشجویی نمانده است.
وی با بیان اینکه سالهاست حتی شاهد حرکتهای حداقلی هم در دانشگاهها نیستیم، اظهار کرد: ما اصلا حرکتی در دانشگاهها نمیبینیم که بخواهیم عملکرد آن را تجزیه و تحلیل کنیم.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان آمریکای سال 95 را با آمریکای سال 32 بسیار متفاوت دانست و اظهار کرد: به دلیل اینکه ابزار اعمال قدرت فرق کرده است مناسبات قدرت هم بسیار متفاوت شده اما ماهیت آمریکا و تعارض آن با منافع ملی ما هیچ تفاوتی نکرده است.
وی افزود: در مقطعی که جریان ضدچپ از غرب به ایران میرسید این جریان تبدیل میشد به جریان ضدغرب و خودش در ایران تبدیل به یک جریان چپ میشد. در 16 آذر هم ماهیت ضداستعماری وجه بیرونی و ماهیت ضداستبدادی وجه درونی جنبش دانشجویی است و ایرانی بودن، شیعه بودن و جوان بودن جنبش دانشجویی از آن یک عنصر آزادیخواه ساخته بود.
عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا جنبش دانشجویی بعد از سال 32 باز هم توانمندبوده است گفت: بیشک جنبش دانشجویی سرآغاز حرکت اعتراضی در دانشگاه بوده و ماهیت دانشگاه در ایران را شکل داده است. قبل از سال 32 مسئله این بود که دانشگاه چگونه کارکرد خود را در جامعه پیدا میکند اما بعد از سال 32 دانشگاه کارکرد ملی - بومی پیدا کرد و به صدای مردم شبیه شد.
وکیلی با بیان اینکه در سال 57 یکی از تجلیهای جنبش دانشجویی پدیدار شد، اظهار کرد: جنبش دانشجویی بعد از پیوند دانشگاهها با حسینیه ارشاد و مسجد هدایت دارای ابعاد اجتماعی هم شد و هم مباحث دانشجویی بین مردم ورود پیدا کرد و هم مطالب و مباحث مردم در تشکلهای دانشجویی راه یافت.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی عملکرد درخشانی داشته است، اظهار کرد: جنبش دانشجویی در دفاع مقدس یک ماهیت مردمی به خود گرفت و جهاد دانشگاهی و مهندسی رزمی جنگ از دل آن بیرون آمد و فضای دانشگاهها رنگ ایثار به خود گرفت. دهه 60 دهه پرفروغی در تاریخ فعالیتهای دانشجویی است.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از جنگ جریان دانشجویی با قبل تفاوتهایی پیدا میکند، تصریح کرد: در 16 آذر سال 1332 جریان دانشجویی از جریان روشنفکری به مراتب جلوتر بود و در سال 57 جریان دانشجویی همراه مردم و همراه رهبران مذهبی است، اما بعد از دهه 70 علیرغم اینکه جنبش دانشجویی همان شور و شوق گذشته را دارد به دلیل پیروی از جریانات سیاسی دیگر حالت پیشرو بودن را ندارد و نقش کاتالیزور را برای «احزاب ناقصالخلقه» ایفا میکند و در این راه هزینههای سنگینی را متحمل میشود.
وکیلی با بیان اینکه جریاناتی که در دهه 70 قدرت را در دست داشتند از مصونیت برخوردار بودند، اظهار کرد: در این دوره جنبش دانشجویی هزینه اقدامات جریانات سیاسی را پرداخت میکرد و به همین دلیل در دهه 80 کاملا وازده شد و بسیار بیانگیزه گشت و جامعه هم تحت تاثیر آن قرار گرفت.
وی با بیان اینکه هدف غربیها از تأسیس دانشگاه در ایران سکولاریزهکردن جامعه بود، گفت: برخلاف این نظریه دانشگاه در ایران از ابتدا ماهیت ملی به خود گرفت و به همین دلیل مورد اقبال و احترام جامعه بود.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دهههای 40 و 50 جنبش دانشجویی همواره نقش پیشرو را داشت و در مقطع پیدایش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم نقش بسیار موثری ایفا کرد، گفت: پس از دهه 70 جنبش دانشجویی به دلیل استفاده ابزاری جریانات سیاسی دیگر آن کار گذشته را از دست داد.
وکیلی افزود: دوران دوم خرداد سال 76، مبداء پرداخت هزینههای سنگین از سوی جنبش دانشجویی است و بعد از آن به دلیل آنکه جریان دانشجویی در کشور از منظر قدرت مطالبهگریکرد آسیب دید و هزینه جریانات سیاسی وقت را پرداخت کرد.
وی با بیان اینکه اگر فضای عدالتخواهی در بین دانشجویان فعال بود شاهد فسادهای مالی میلیاردی نبودیم تصریح کرد: سکوت جنبش دانشجویی در دهه 80 مقدمه شکلگیری این معضلات است.
عضو فراکسیون امید مجلس عدالتخواهی و آزادیخواهی را عناصر گفتمان اصلاحطلبی دانست واظهار کرد: جنبش دانشجویی عناصر گفتمان اصلاحطلبی را دارد و از ابتدا یک جنبش اصلاحطلبانه و بیارتباط با اصولگرایان بوده است.
وکیلی با اشاره به اقدامات جنبش دانشجویی در تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 گفت: کسانی که این اقدام را تنها به یک اقدام دانشجویی محدود دانسته و بدون دخالت احزاب سیاسی صورتگرفته پس چرا آن را به انداره انقلاب بالا میبرند؟رهبران جنبش دانشجویی در تسخیر لانه جاسوسی اکثرا در گذر زمان پشیمان شدهاند. این نگاه که 13 آبان 85 را تنها منحصر به دانشجویان بدانیم همانقدر ابزاری است که نگاه دوم خرداد به جنبش دانشجویی ابزاری است و باید دانست که جنبش دانشجویی قربانی جریان دوم خرداد 76 شد زیرا پیش از آن جریان دانشجویی یک جریان پیشرو بود و بعد از آن به دلیل سهیم شدن در قدرت دیگر کارکرد دانشجویی خود را از دست داد.
وی ادامه داد: جنبش دانشجویی در دهه 70 آنقدر هزینه بالایی را برای احزاب سیاسی پرداخت کرد که در دهه 80 با مسئله بدلسازیهای کاذب در محیط دانشجویی مواجه شد. جریاناتی که میخواستند جای جریان اصیل دانشجویی را بگیرند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دهه 80 تاکنون جنبش دانشجویی به کما رفته است، اظهار کرد: حتی در چهار ساله دولت آقای روحانی هم یخ جنبش دانشجویی آب نشد و ما فریاد دانشگاه را در مقابل فسادها نمیبینیم.
وکیلی در تبیین ماهیت ضداستکباری جنبش دانشجویی گفت: ماهیت جنبش دانشجویی ضداستکباری و ضداستبدادی است اما امروز این موضوع گفتمان قالب دانشگاهها نیست و امروز دیگر اثری از عتدالتخواهی در جنبش دانشجویی نمانده است.
وی با بیان اینکه سالهاست حتی شاهد حرکتهای حداقلی هم در دانشگاهها نیستیم، اظهار کرد: ما اصلا حرکتی در دانشگاهها نمیبینیم که بخواهیم عملکرد آن را تجزیه و تحلیل کنیم.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان آمریکای سال 95 را با آمریکای سال 32 بسیار متفاوت دانست و اظهار کرد: به دلیل اینکه ابزار اعمال قدرت فرق کرده است مناسبات قدرت هم بسیار متفاوت شده اما ماهیت آمریکا و تعارض آن با منافع ملی ما هیچ تفاوتی نکرده است.